2022-09-29 07:24News

Kungliga Djurgårdens hållbarhetsarbete får internationellt erkännande

Hasselbacken

Djurgården är en av världens mest hållbara storstadsdestinationer. Detta enligt organisationen Green Destinations, som på tisdagen gav sin högsta utmärkelse Green Destinations Platinum Award.

Utmärkelsen ges till destinationer som bedriver ett framgångsrikt hållbarhetsarbete inom en rad områden. Kriterierna gäller hållbar förvaltning, djur och natur, miljö och klimat, kultur och tradition, social hållbarhet samt gästfrihet. Kriterierna utgår ifrån de 17 hållbarhetsmål som FN har satt upp inom ramen för Agenda 2030.

Ingmari Pagenkemper, vd Cirkus Venues

Ingmari Pagenkemper, vd Cirkus Venues. Foto: Karin Bernhardsson/Seth&Östen

I en oberoende granskning lyfts Djurgårdens hållbarhetsarbete under de senaste sex åren fram som ”en inspiration för fler storstadsdestinationer som visar att det är möjligt att arbeta i en hållbar riktning även för dessa destinationer.”

Ingmari Pagenkemper, VD för Cirkus Venues säger: ”Kungliga Djurgården har ju både ett stort kulturhistoriskt värde och är också är en av Sveriges viktigaste turistdestinationer. Vi har ett enormt viktigt ansvar för att förvalta och fortsätta utveckla Djurgården på ett hållbart sätt samtidigt som vi vill skapa en attraktiv mötesplats för att fortsätta locka hit turister och stockholmare. Det är ett väldigt spännande och utmanande arbete som jag är glad och stolt över att vi gör tillsammans och att vi får uppmärksamhet för det.”

About Hotell Hasselbacken

Välkommen till Hotell Hasselbacken! Det historiska Hotell Hasselbacken är vackert beläget på Djurgården i Stockholm. Med 113 hotellrum, restaurang, bar, relaxavdelning och mötes- & eventlokaler för upp till 300 personer är Hotell Hasselbacken på Djurgården ett perfekt val för weekend-resan såväl som företagsevenemang. Restaurangen på Hasselbacken är genomsyrad av historia och erbjuder klassiska rätter med en modern touch. Våra hotellrum är rymliga och du bor nära Djurgårdens alla attraktioner som Gröna Lund, Skansen, ABBA The Museum och Vasamuseet. Om du ska på föreställning på Cirkus så bor du smidigt på Hasselbacken som ligger vägg i vägg.