2022-10-13 09:00Press release

Den burleska kultklubben Hootchy Kootchy pånyttföds på Hasselbacken

Karis WildeKaris Wilde

Den 29 oktober är det äntligen dags för den legendariska och avantgardistiska burlesk- och dragklubben Hootchy Kootchy att återuppstå efter att ha legat i träda i hela tio år.

Kvällens tema är  “Chimeras & Cyborgs” och festen går av stapeln på anrika Hasselbacken - ett ställe som det har festats på ända sedan mitten av 1800-talet.

Lineupen är lång och fylld av både internationella och svenska stjärnor. Scotty the Blue Bunny och Robert Fux kommer tillbaka som konferencierer och Bea Szenfeld och Fredrik Robertsson är domare i tävlingen ”Chimera Cyborg Catwalk” - en runway där artister, kreatörer såväl som publik kan vara med och visa upp sina skapelser eller trickster identities. Kvällens apokalyptiska husband är Jenny Wilson Duo

Scotty The Blue Bunny

Vi kommer också att få uppleva Hungry (Berlin) och Karis Wilde (US) samt Butcher Queen, Ivoncita, Imaa Queen, Fräulein Frauke, Tuck O’Hej, Progressive Genitalia, Grebnellaw, Eden Lost, Manda Rydman, Miss Diamond, Fiftyfoot woman & Alecio, Johanna Fossum, The Goddess Hel och Aurora Brännström Trio.

I samband med att burlesk scenkonst och vintagemode blev populärt i USA under början av 2000-talet blev Hootchy Kootchy Club startskottet för burlesktrenden i Stockholm.  Klubben hade premiär i april 2006 på Kägelbanan i Stockholm och fortsatte därefter ända fram till 2012. Varje tillfälle hade ett eget tema och publikens deltagande genom att klä upp sig, snarare än att klä ut sig, bidrog precis lika mycket till atmosfären som akterna på scenen.

Karin Victorin aka Hootchy Kootchy Mama

Karin Victorin, grundare av Hootchy Kootchy och konstnärlig ledare säger:

"Jag gör det här för att jag vill generera skaparglädje och extas. Hootchy Kootchy är en frihetszon där man fullt ut kan hänge sig åt fantasin och drömmen om vem man vill vara. I ett alltmer digitalt övervakat samhälle behöver vi genom lekfullhet och medveten agens ta tillbaka makten kring vilka vi är och vill vara.”

Plats: Hasselbacken, Hazeliusbacken 20.  Tid: 21.00 - 02.00

Mer information om eventet finns på https://hasselbacken.com/sv/hootchy-kootchy/ och Instagramkontot @chimeracyborg

Intervjuförfrågningar: Kontakta Anna Rosdahl, PR- och marknadsföringsansvarig, Cirkus Venues. anna.rosdahl@cirkusvenues.se - 0709-372656

About Hotell Hasselbacken

Välkommen till Hotell Hasselbacken! Det historiska Hotell Hasselbacken är vackert beläget på Djurgården i Stockholm. Med 113 hotellrum, restaurang, bar, relaxavdelning och mötes- & eventlokaler för upp till 300 personer är Hotell Hasselbacken på Djurgården ett perfekt val för weekend-resan såväl som företagsevenemang. Restaurangen på Hasselbacken är genomsyrad av historia och erbjuder klassiska rätter med en modern touch. Våra hotellrum är rymliga och du bor nära Djurgårdens alla attraktioner som Gröna Lund, Skansen, ABBA The Museum och Vasamuseet. Om du ska på föreställning på Cirkus så bor du smidigt på Hasselbacken som ligger vägg i vägg.

Marketing & PR Manager
Anna Rosdahl